Wortelkanaalbehandeling

Een wortelkanaalbehandeling wordt uitgevoerd om ontstoken weefsel uit wortelkanalen te verwijderen. Dit weefsel bestaat voornamelijk uit bloed, lymfevaatjes en kleine zenuwen (pulpa).

De meest voorkomende oorzaak van een ontsteking is tandbederf, veroorzaakt door bacteriën in tandplak. Als het tandbederf zich uitbreidt in een tand of kies, dan kan dit de tandzenuw zo infecteren dat de zenuw ontstoken raakt. Zo’n ontsteking herstelt niet meer vanzelf. Hij is meestal tijdelijk te onderdrukken met pijnstillers of een antibioticumkuur. Alleen na het verwijderen van het ontstoken weefsel in uw tand/kies kan de ontsteking genezen.

Een ongeval waarbij een tand of kies een klap opgelopen heeft, kan ook leiden tot ontsteking van een zenuw. Na zo’n trauma sterft een tandzenuw vaak (langzaam) af. Het dode tandweefsel is een voedingsbron voor bacteriën. Bacteriën kunnen zich ook door kleine scheurtjes of micro-openingen toegang verschaffen tot de binnenzijde van de tand.

Als de ontsteking langer bestaat, dan heeft deze zich tot in het kaakbot uitgebreid.

Als aanvulling op deze pagina, vindt u hier nog meer informatie.

Klachten

Een ontsteking ontwikkelt zich in fases. Daarom zijn de pijnklachten die bij een ontsteking horen verschillend. Deze klachten worden vaak genoemd door patiënten met een tandontsteking:

Eerste stadium

• Pijn bij koude. De pijn verdwijnt langzamer dan de  koudeprikkel
  • Pijn bij warmte.  De pijn verdwijnt langzamer dan de warmteprikkel.

In een later stadium

• Pijn bij bijten, kauwen, tikken op de tand of kies
  • Uitstralende pijn of tintelingen naar de kaken, andere tanden of kiezen, het oor, de slaap
  • Pijnverlichting door een koud kompres.

Indien u één of meer van bovenstaande symptomen herkent, adviseren wij u contact op te nemen met ons. Wij kunnen door middel van een röntgenfoto en uitgebreide testen beoordelen of u een wortelkanaalbehandeling nodig heeft.

• Voordat de behandeling wordt gestart geeft de tandarts u een lokale verdoving
  • Hierna boort de tandarts een gaatje in uw kies
  • Na het openen van de tand/kies wordt het ontstoken tandweefsel verwijderd uit de zenuwholte en de wortelkanalen van de tand of kies. Dit is bijna altijd een pijnloze handeling.
  • De binnenkant van de tand/kies wordt nu goed gereinigd en gespoeld met een desinfectiemiddel.
  • Vervolgens worden de holtes gevuld met een rubberachtig materiaal.
  • Tenslotte krijgt het kroongedeelte van de tand/kies een definitieve vulling of een tijdelijke kroon.

Afhankelijk van de toestand van uw tand of kies kan de tandarts besluiten deze behandeling in één of in twee afspraken te voltooien.
Na elke behandeling kunt u 2-3 dagen wat napijn verwachten. Deze is goed te onderdrukken met een pijnstiller.

Onvoorziene omstandigheden

Helaas komt het soms voor dat wortelkanalen te zeer geïnfecteerd zijn, of dat er niet te bereiken zijkanaaltjes bestaan. Soms blijkt dat er een fractuur door de kies loopt. Wanneer dit soort complicaties aan het licht komen tijdens of net na de behandeling, wordt meestal besloten de kies te verwijderen.

Het kan gebeuren dat er een ontsteking ontstaat op een tand waarbij reeds eerder een wortelkanaalbehandeling werd uitgevoerd. Een ontsteking is een verdedigingsreactie van het lichaam. De aanvallers zijn micro-organismen, zoals bacteriën, die via een lek in de wortelkanaalvulling de wortelpunt bereiken.
Een nieuwe behandeling is er op gericht om de wortelkanalen helemaal opnieuw schoon te maken, zodat de ontsteking kan genezen.
Een herbehandeling is meer arbeidsintensief dan een eerste wortelkanaalbehandeling. De tandarts moet nu eerst het vulmateriaal uit de wortelkanalen verwijderen, voordat hij of zij bij het geïnfecteerde gedeelte kan komen. Verder verloopt de behandeling zoals een eerste behandeling.

Vergoeding

Vraag na bij uw verzekeraar of u voor deze behandeling bent verzekerd. Onze prijzen kunt u vinden op deze pagina.