Voeding en mondgezondheid

Veel voedingsmiddelen kunnen het glazuur van uw tanden en kiezen aantasten. Dat hoeft geen problemen op te leveren. Uw gebit herstelt zich na verloop van tijd vanzelf weer. Daarbij speelt speeksel een belangrijke rol. Speeksel neutraliseert zuur en heeft zo een beschermende werking.

Wanneer u te vaak op een dag eet en zoete of zure dranken drinkt, krijgt uw gebit onvoldoende kans om te herstellen. Tandartsen adviseren om maximaal zeven ‘zoetmomenten’ per dag te consumeren, dit is eten en drinken bij elkaar.

Tandplak bestaat uit bacteriën en producten van bacteriën. Ze zetten suikers en zetmeel in de mond om in zuren. Die zuren veroorzaken gaatjes in uw gebit.
Zuren tasten uw tandglazuur aan, daardoor slijt uw gebit. Deze vorm van slijtage heet tanderosie. Tanderosie is een sluipend proces dat niet gemakkelijk te herstellen is.

Het gaat niet alleen om hoeveel zure producten u eet en drinkt maar ook om hoe vaak u dit doet. Hoe vaker u zuur eet en drinkt, hoe groter de kans op tanderosie is. Het risico op tanderosie wordt ook groter wanneer u zure producten lang in uw mond houdt.
Wanneer tanderosie niet wordt bestreden, kunnen zuren het tandglazuur en vervolgens zelfs het blootliggende tandbeen oplossen.

Drinken

In frisdrank, vruchtensap, yoghurtdrank en wijn zitten naast suikers ook zuren. Het zuur proeft u niet of nauwelijks. De suiker overheerst de zure smaak. Water, koffie en gewone thee zonder suiker zijn niet schadelijk voor uw gebit.
Het gebruiken van een rietje kan zorgen dat uw drankje minder in aanraking komt met uw tanden en kiezen.

Eten

In vrijwel al ons eten en drinken zitten suikers en zetmeel. Suikers worden aan veel voedingsmiddelen toegevoegd, bijvoorbeeld aan snoep, koek en frisdrank. Maar er zitten ook van nature suikers in producten zoals fruit. Zetmeel zit onder meer in aardappels, pasta, brood, crackers en peulvruchten.

Als u vaak voedingsmiddelen gebruikt waarin suiker en zetmeel zitten, loopt u een groter risico op gaatjes in uw tanden en kiezen.

Tips voor een gezond gebit
  • Kies voor drie hoofdmaaltijden per dag, zodat u minder behoefte heeft aan tussendoortjes.
    Gebruik maximaal vier keer per dag iets tussendoor.
  • Eet maximaal een- of tweemaal per dag zuur fruit.
  • Drink frisdrank en andere zure dranken met mate.
  • Poets uw tanden tweemaal per dag met fluoridetandpasta.
  • Gebruik dagelijks ragers, flossdraad of tandenstokers om de ruimten tussen uw tanden en kiezen te reinigen.

Op deze website kunt u verder lezen over voeding en mondgezondheid.