Verkleurde tanden en kiezen

Bij iedereen is de kleur van de tanden verschillend. Waar de één hele witte tanden heeft, zijn ze bij de ander veel geler. Uw leeftijd speelt hierbij ook een rol. De kleur van je tanden is erfelijk bepaald. Soms wijkt de kleur van een enkele tand sterk af van de overige tanden.
Tanden zijn opgebouwd uit tandbeen en glazuur. De kleur van het tandbeen en de dikte van het glazuur bepalen de kleur van uw tanden.

Door factoren van buitenaf kan de kleur van tanden veranderen. Het gebruik van koffie, thee en roken zijn bekende oorzaken van vergeling van het gebit.

Oplossingen

Bij verkleuringen die van buitenaf zijn ontstaan zijn diverse behandelingen mogelijk om de tanden weer witter te maken. Dit kan door middel van het polijsten van de tanden met een speciale polijstpasta bij de mondhygiëniste of preventieassistent, of door een bleekbehandeling te ondergaan in onze kliniek.

Andere oorzaken

Tanden verkleuren niet altijd door invloeden van buitenaf, verkleuringen kunnen ook ontstaan wanneer er inwendig iets met de tanden is gebeurd. Denk hierbij aan:

• Het afsterven van de tandzenuw door een val of een harde klap op de tand. De tand kan dan geel, grijs of blauw verkleuren
  • Door veroudering wordt de glazuurlaag dunner en het tandbeen dikker. In het dunnere glazuur komen barsten, waardoor kleurstoffen uit voedings- en genotmiddelen makkelijker in de tand doordringen
  • Ontwikkelingsstoornissen in het allereerste begin van een tand (tandkiem) of het gebruik van geneesmiddelen op jonge leeftijd
  • Grijze of zwarte (amalgaam)vullingen.

Bent u niet zeker van de oorzaak van een opgekomen verkleuring? Maak dan een afspraak in onze kliniek. Wij kijken graag even naar de verkleuringen en beoordelen of er een behandeling mogelijk is.