Wortelkanaalbehandeling

Behandeling wortelkanaal tandarts kuipershaven

Wat is een wortelkanaal behandeling?

Dit is een behandeling die als doel heeft om het ontstoken weefsel wat in de wortelkanalen zit te verwijderen. Dit bestaat voornamelijk uit bloed, lymfevaatjes en kleine zenuwen (pulpa).

Wanneer heb je een wortelkanaalbehandeling nodig?

De meest voorkomende oorzaak van een ontsteking is tandbederf, veroorzaakt door bacteriën in tandplak. Als het tandbederf zich uitbreidt in een tand of kies, dan kan dit de tandzenuw zodanig infecteren, dat deze ontstoken raakt. Deze ontsteking herstelt niet meer vanzelf. Hij is meestal tijdelijk te onderdrukken met pijnstillers of een antibioticumkuur. Alleen na het verwijderen van het ontstoken weefsel in uw tand/kies kan de ontsteking genezen.

Ook een ongeval, waarbij een tand/kies een klap opgelopen heeft, kan uiteindelijk leiden tot een ontsteking van de zenuw. Na een trauma sterft een tandzenuw vaak (langzaam) af. Het dode tandweefsel is een voedingsbron voor bacteriën. Ook kunnen zij zich door kleine scheurtjes of micro-openingen toegang verschaffen tot de binnenzijde van de tand.

Als de ontsteking langer bestaat, dan heeft deze zich tot in het kaakbot uitgebreid.

Klachten

Een ontsteking ontwikkelt zich in fases. Daarom zijn de pijnklachten die behoren tot een tandontsteking, verschillend. Onderstaande klachten worden vaak genoemd door patiënten met een tandontsteking:

Eerste stadium

• Pijn bij koude. De pijn verdwijnt langzamer dan de  koude prikkel;
  • Pijn bij warmte.  De pijn verdwijnt langzamer dan de warmte prikkel.

In een later stadium

• Pijn bij bijten, kauwen, tikken op de tand of kies;
  • Uitstralende pijn of tintelingen naar de kaken, andere tanden/kiezen , het oor, de slaapstreek;
  • Pijnverlichting door koude applicatie.

Indien u één of meer van bovenstaande symptomen herkent, adviseren wij u contact op te nemen met ons. Wij kunnen door middel van een röntgenfoto en uitgebreide testen constateren of u een wortelkanaalbehandeling nodig heeft.

Voordat de behandeling wordt gestart geeft de tandarts u een lokale verdoving.

Na het openen van de tand/kies wordt het ontstoken tandweefsel verwijderd uit de zenuwholte en de wortelkanalen van de tand of kies. Dit is bijna altijd een pijnloze handeling. De binnenkant van de tand/kies wordt vervolgens goed gereinigd en gespoeld met een desinfectie middel. Vervolgens worden de holtes gevuld met een rubberachtig materiaal. Tenslotte krijgt het kroongedeelte van de tand/kies een definitieve vulling of een tijdelijke kroon.

Afhankelijk van de toestand van uw tand/kies, of om andere redenen, kan de tandarts besluiten deze behandeling in één, of in twee afspraken, te voltooien.
Na elke behandeling kunt u 2-3 dagen wat napijn verwachten. Deze is goed te onderdrukken met een pijnstiller.

Risico's

Helaas komt het voor dat wortelkanalen te zeer geïnfecteerd zijn, of dat er niet te bereiken zijkanaaltjes bestaan. Soms blijkt later dat er een fractuur door de kies loopt, wanneer dit soort complicaties aan het licht komen tijdens of net na de behandeling, wordt er meestal besloten de kies te verwijderen.

Herbehandeling

Het kan gebeuren dat er een ontsteking ontstaat op een tand waarbij reeds eerder een wortelkanaalbehandeling werd uitgevoerd. Een ontsteking is een verdedigingsreactie van het lichaam. De aanvallers zijn micro-organismen, zoals bacteriën, die via een lek in de wortelkanaalvulling de wortelpunt bereiken.
Een herbehandeling is er op gericht om de wortelkanalen helemaal opnieuw schoon te maken, zodat de ontsteking kan genezen.

Een herbehandeling is meer arbeidsintensief dan een eerste wortelkanaalbehandeling. De tandarts moet nu eerst het vulmateriaal uit de wortelkanalen verwijderen, voordat hij bij het geïnfecteerde gedeelte kan komen. Verder verloopt de behandeling zoals een eerste behandeling.

Interesse?

Heeft u interesse in meer informatie in een van onze behandelingen of wilt u direct patient worden bij onze kliniek? Kijk dan verder bij behandelingen of inschrijven.