Slechte adem

Slechte ademSlechte Adem tandarts dordrecht

Slechte adem heet in het vakjargon: Halitose. Bij halitose vindt iemand de geur van zijn of haar adem onaangenaam of zelfs afstotend. Vooral vervelend dat mensen in de omgeving de slechte adem kunnen opmerken. Mensen met een slechte adem lijden vaak aan een grote mate van onzekerheid en sociale isolatie. Halitose is voor de patiënt dan ook een ernstige aandoening die in meer dan één opzicht het leven negatief kan beïnvloeden. Al met al een goede reden om deze aandoening te laten onderzoeken. Meestal is er een goede behandeling mogelijk. Breng het ter sprake in onze kliniek.

Oorzaak

Een veel voorkomende vorm van halitose wordt veroorzaakt door roken, het eten van sterk gekruid voedsel of het drinken van alcohol. Deze ademgeuren zijn bekend en worden min of meer geaccepteerd. Daarnaast heeft vrijwel iedereen 's ochtends last van lichte halitose. Dat komt door de lage speekselproductie tijdens de slaap en door de afbraak van zwavelhoudende eiwitten in de mond. Deze vorm van halitose is gemakkelijk te verhelpen door 's avonds de tong te reinigen met een tongschraper.

De meest voorkomende vorm wordt veroorzaakt door bacteriën in de mond, de zogenaamde orale halitose. 90% van orale halitose komt door bacteriën op de tong. Reinigen van de tong is daarom een must!

Verhelpen

Natuurlijk is voorkomen beter dan genezen, maar wat valt er aan een slechte adem te doen?
Ten eerste is een goede mondhygiëne natuurlijk belangrijk:

• Poets uw tanden tweemaal per dag met fluoridetandpasta
  • Reinig ook de ruimten tussen uw tanden en kiezen eenmaal per dag met flossdraad, tandenstokers of ragers
  • Gebruik tweemaal per dag een tongschraper als u veel tongbeslag heeft
  • Ga ook regelmatig voor controle naar uw tandarts of mondhygiënist. Wij hebben de beschikking over een halimeter; een apparaat om objectief de slechte adem te kunnen meten.

Maak gerust een afspraak in onze kliniek als u snel van uw probleem af wil en de bovenstaande tips niet afdoende zijn. Wij helpen u graag verder.