Droge mond

Droge monddroge mond tandarts dordrecht

Iedereen heeft tijdelijk wel eens last van een droge mond, bijvoorbeeld na langdurig spreken of bij stress. Maar je kunt er ook langdurig last van hebben. Dit kan komen door het gebruik van bepaalde medicatie of doordat u een behandeling met bestraling heeft doorgemaakt. Langdurige of blijvende monddroogheid kan slecht zijn voor uw gebit en mondslijmvlies.

Hoe komt het?

Wanneer speekselklieren, om welke reden dan ook, incidenteel of structureel onvoldoende speeksel aanmaken, ontstaat vaak een hele droge, ruwe mondholte, meestal in combinatie met een vieze smaak in de mond. Speeksel houdt normaal gesproken de ph-waarde in balans en heeft een antibacteriële functie. Als speeksel ontbreekt, krijgen bacteriën alle ruimte zich te vermenigvuldigen, waardoor je niet alleen een verhoogde kans hebt op tandvlees- en gebitsproblemen, maar er vooral een slechte adem aan overhoudt!

Gevolgen

Het hebben van een droge mond kan grote gevolgen hebben voor het gebit. In een uitgedroogde mond heb je veel sneller kans op gaatjes en tandvleesproblemen. Daarom is het verstandig om, als u last heeft van deze klachten, een afspraak te maken in onze kliniek. De tandarts zal onderzoek doen naar de oorzaak van uw klacht en eventueel een behandeling starten. Hierdoor wordt verdere schade aan uw gebit zo veel mogelijk beperkt.

Voorkomen

U kunt zelf proberen uw speeksel aanmaak te verhogen door een van onze adviezen op te volgen: Veel water drinken, op Xylitol kauwgom kauwen of door enige tijd de speekselklieren te masseren.