Tandenknarsen

Tandenknarsen is het krachtig over elkaar schuiven van tanden en kiezen. Dit veroorzaakt een schurend geluid. Het tandenknarsen gebeurt meestal tijdens het slapen. Zowel volwassenen als kinderen kunnen gedurende een periode tandenknarsen. Meestal gaat dit vanzelf weer over. Het wordt pas een probleem als het knarsen langere tijd aanhoudt waardoor klachten kunnen ontstaan.

Klemmen

Klemmen is het krachtig op elkaar zetten van tanden en kiezen. Het is niet te horen of iemand klemt. Het komt zowel overdag als ’s nachts voor. ’s Nachts ben je niet bewust van het klemmen. Overdag kan je wel leren bewust te zijn van het klemmen. Je moet jezelf aanleren om de kaak zo rustig mogelijk te laten hangen.

Klachten

Het tandenknarsen kan er voor zorgen dat tanden en kiezen afslijten of los gaan zitten. Ze kunnen zelfs barsten of doormidden breken. Soms heeft iemand die tandenknarst of klemt, pijn in de kaak en de kauwspieren. Er kunnen problemen met het kaakgewricht ontstaan.

Oorzaak

De oorzaak van tandenknarsen en klemmen is niet met zekerheid vast te stellen. Het centrale zenuwstelsel kan een rol spelen bij het klemmen en knarsen. Als gevolg van onbewuste hersenactiviteit worden de kauwspieren geactiveerd, waardoor delen van het gebit met grote kracht over elkaar geschoven of op elkaar geklemd worden. Stress zou invloed hebben op het nachtelijk knarsen.
Roken, alcohol- en drugsgebruik stimuleren het knarsen van de tanden en kiezen, en het klemmen van de kaken. Ook is er het vermoeden dat erfelijkheid een rol speelt.

Behandeling

De tandarts kan vaststellen of er gebitsschade veroorzaakt wordt door tandenknarsen of klemmen. Als dat het geval is, kan de tandarts een speciaal kunststof bitje laten maken. Dit is een kunststof plaatje, die over de boventanden wordt geschoven. Het plaatje beschermt de tanden en kiezen en wordt ’s nachts gedragen. De oorzaak van het tandenknarsen wordt niet bestreden door het gebruik van het bitje.

Maak een afspraak om vast te stellen of u last heeft van tandenknarsen. Wij helpen u graag verder.