Mondpiercings

Wanneer u een mondpiercing wilt laten zetten, moet u op diverse dingen letten. Voor uw mondgezondheid zijn de kwaliteit van het aanbrengen en de verzorging van uw mond en piercing erg belangrijk. Met de juiste verzorging en hygiëne kunnen veel problemen worden voorkomen.

Mondverzorging bij een piercing

Mondhygiëne is zeer belangrijk voor dragers van mondpiercings. Poets uw tanden twee keer per dag. Dit doet u twee minuten lang met een medium tandenborstel met een fluoridetandpasta. U kunt overleggen met de mondhygiëniste of preventieassistente welk hulpmiddel u het beste kunt gebruiken om de ruimten tussen uw tanden en kiezen schoon te houden.
Wanneer de wond van de piercing is genezen, poetst u de piercing dagelijks met een zachte tandenborstel. Hierdoor zullen tandplak en tandsteen zich niet aan de piercing hechten. Wanneer uw piercing er toch vies uit blijft zien, kan er tandsteen op zitten. Verwijder uw piercing of laat een nieuwe plaatsen.

Risico’s van een mondpiercing

Tandvleesproblemen

Vooral lippiercings dragen bij aan teruggetrokken tandvlees. Door de piercing kunnen na verloop van tijd de wortels van de onderste snijtanden (deels) bloot komen te liggen. Dit kan zorgen voor pijn, gevoelige tanden en ontsteking aan het tandvlees. Wanneer de wortels van uw tanden bloot komen te liggen, slijten de wortels sneller en is uw gebit gevoeliger voor gaatjes. Dit proces is niet te herstellen.

Tandbreuk

Het komt vaak voor dat er door mondpiercings stukjes glazuur of zelfs stukken van tanden of kiezen afbreken. Bij tongpiercings lopen uw kiezen bijna altijd schade op. Speel, bijt en tik niet met je piercing. Schade door een piercing kan onherstelbaar zijn.

Wilt u meer weten over een piercing in uw mond? Lees dan ook deze folder goed door.