Nazorg

Het is voor ons zeer belangrijk dat u met de beste zorg naar buiten loopt. Toch is het mogelijk dat u na een behandeling extra zorg nodig heeft of u niet zeker bent over de resultaten van de behandeling. Dit is heel normaal en daarom bieden wij u graag informatie of meer zorg en aan.

Vullingen

U kunt meteen eten/drinken na het vullen van een kies. Let er wel op dat de verdoving nog kan werken, waardoor de lippen kunnen verbranden na het nemen van hete drank. De kies/tand die gevuld is, kan nog een aantal weken (koud) gevoelig zijn. Dit is omdat de zenuw geïrriteerd kan raken na een tandheelkundige behandeling. Meestal herstelt deze zenuw zich vanzelf.

Mocht u de kiezen niet goed op elkaar krijgen na de het plaatsen van een vulling , kom dan langs om de vulling aan te passen. Waarschijnlijk is deze nog te hoog en bij langdurige belasting kan deze geïrriteerd raken. Ook bij scherpe hoeken of randen is het vanzelfsprekend dat u langs kunt komen om de vulling aan te laten passen.

Wortelkanaalbehandeling

Na de eerste afspraak van de wortelkanaalbehandeling heeft u een tijdelijke vulling. Na 3-4 weken komt u nog een keer terug om de kanalen definitief te vullen en hermetisch af te sluiten. De tijdelijke vulling kan in de tussentijd wat afbrokkelen, maar dit is niet erg. Omdat er gewerkt is in de kanalen van de tand, kan de omgeving van de tand geïrriteerd zijn na het afmaken van de wortelkanaalbehandeling. De pijn kan daardoor nog 2-3 dagen aanhouden. Mocht de pijn na 3 dagen verergeren, kunt u contact opnemen.

Omslijpen en plaatsen van een kroon

Allereerst wordt de kies omslepen en er worden afdrukken gemaakt. In de tussentijd komt er een noodkroon op de betreffende tand/kies. Probeer niet te veel te kauwen aan de zijde van de noodkroon en eet geen plakkerige producten als toffees en drop.
De noodkroon komt wel eens los. U kunt deze zelf weer vastzetten met tandpasta of vaseline. Wanneer dit niet lukt of de kies gevoelig is geworden, maak dan een afspraak om een nieuwe noodkroon te laten maken.

U kunt meteen eten/drinken na het plaatsen van een kroon. Let er wel op dat de verdoving nog kan werken, zodat de lippen kunnen verbranden na het nemen van hete drank.
De kies/tand waarop de kroon gemaakt is, kan nog een aantal weken (koud) gevoelig zijn, dit is omdat de zenuw geïrriteerd kan raken na een tandheelkundige behandeling. Meestal herstelt deze zenuw zich vanzelf.
Mocht u de kiezen niet goed op elkaar krijgen na de tandheelkundige behandeling, kom dan langs om de kroon aan te passen. Waarschijnlijk is deze nog te hoog en bij langdurige belasting kan deze geïrriteerd raken.

Het plaatsen van de (partiële) prothese

Net als bij nieuwe schoenen zult u een prothese moeten indragen. Dit betekent dat er nog pijnlijke (druk)plekjes kunnen ontstaan. Na een aantal dagen komt u op controle om deze drukplekjes af te werken.
Draag de prothese niet ’s nachts, omdat het kaakbot dan sneller slinkt. Poets de prothese twee maal per dag met een tandenborstel en normale zeep. ?Tip: laat de wasbak tijdens het schoonmaken vollopen met water, zodat de prothese niet uit uw handen kan vallen.? In de nacht kunt u de prothese in een glaasje water (eventueel met Steradent) leggen.

Trekken van tanden en of kiezen

Een chirurgische ingreep kan soms aanleiding geven tot klachten. Deze instructie kan helpen die klachten zoveel mogelijk te voorkomen.

Gaasje:

Het gaasje dat tegen de wond aangedrukt zit om het bloeden te stelpen mag na 30 minuten worden verwijderd.

Verdoving:

De verdoving is na 3 a 4 uur uitgewerkt. Tijdens de verdoving moet u opletten dat u de wang of tong niet kapot bijt.  Kijk uit met hete dranken daar u deze niet voelt. Wanneer u na de ingreep een verdoofd gevoel blijft houden, neem dan meteen contact op met bovenstaand telefoonnummer.

Napijn:
Vrijwel iedere chirurgische ingreep gaat gepaard met enige napijn. Deze duurt bijna nooit langer dan 3 dagen en is meestal goed te onderdrukken met een eenvoudige pijnstiller als paracetamol (max. 8 per dag). Als wordt verwacht dat ernstiger napijn kan optreden wordt een sterker middel voorgeschreven. Dit middel u kunt ophalen bij uw apotheek. Indien na 3 dagen de napijn toeneemt, kunt u contact opnemen met bovenstaand telefoonnummer.

Zwelling
Doordat vocht zich ophoopt rond het operatiegebied, kan het gezicht dik worden en zelfs tijdelijk verkleuren. Dit gaat vanzelf weg. Door direct na thuiskomst ijs tegen de wang te houden, kan een zwelling vaak worden voorkomen. Doe bijvoorbeeld ijsblokjes in een plastic zakje en wikkel deze in bijvoorbeeld een washandje.

Eten en drinken
Het is voor de genezing van groot belang dat de bloedstolling ongestoord kan verlopen en dat de wond zo schoon mogelijk blijft. Dit houdt in dat u de dag waarop de chirurgische ingreep is verricht, niet overmatig mag spoelen, daar u dan het bloedstolsel wegspoelt. Eten en drinken kan wel, maar liever geen kruimelig voedsel. Vermijd ook hard voedsel op het operatiegebied.

Hechtingen en nabloeding
De hechtingen zijn resorbeerbaar en lossen dus vanzelf op. Dit duurt ongeveer 2 weken. Voor het verwijderen van de hechtingen hoeft u dus geen nieuwe afspraak te maken. Soms komt het voor dat de wond nog wat na bloedt. Doordat het bloed zich vermengt met speeksel, lijkt de bloeding vaak erger dan zij is. Mocht er echter dieprood bloed uit de wond komen, druk dan een nat gaasje tegen de wond en hou dit gaasje ongeveer een half uur op zijn plaats. Het bloeden zal dan zijn opgehouden. Zo niet, neem dan contact op met bovenstaand telefoonnummer.

Mondhygiëne
Tandenpoetsen op de plek van de operatie kan pijnlijk en lastig zijn. Poets 1 a 2 dagen niet op de wond. Soms wordt een mondspoeling (chloorhexidine) voorgeschreven. Hiermee moet u de mond 2 a 3 keer per dag gedurende 1 a 2 minuten met 10ml mondspoeling spoelen.

Roken
Omdat dit de wondgenezing negatief beinvloed, raden wij u aan om minimaal twee dagen na de ingreep niet te roken.

Antrumperforatie
Indien sprake is van een open verbinding tussen de mondholte en de neusbijholte, mag u de dag van de operatie geen zware inspanning verrichten en bukken. U mag de neus één week lang niet snuiten. Na een week komt u voor controle.

Koorts
Indien u op de dag van de ingreep wat verhoging heeft, is dat geen reden tot ongerustheid. Is de koorts echter hoog (39 graden of meer), dan kan sprake zijn van een infectie. Het is dan raadzaam te bellen voor een afspraak om de wond schoon te maken.

Vragen

Indien een zwelling na 2 a 3 dagen toeneemt, u ernstig kloppende pijn houdt, uw wond blijft nabloeden, u hoge koorts krijgt (39 graden of hoger) of u slikklachten krijgt kunt u telefonisch contact met ons opnemen. Buiten werkuren of tijdens het weekend geldt de weekenddienst: 078 20 05 000.

Na alle behandelingen is een goede controle noodzakelijk! Kom daarom twee keer per jaar bij de tandarts op controle en op indicatie bij de mondhygiëniste of preventie-assistente.