Diabetes en mondgezondheid

Wanneer u suikerziekte heeft, let dan extra op uw gebit en tandvlees. Mensen met diabetes hebben vaker problemen met hun tanden en tandvlees. Dit kan komen door te veel suiker in uw bloed.
De hoeveelheid bloedsuiker blijft juist minder stabiel bij problemen in de mond. Zo kunt u in een cirkeltje blijven gaan.
Lees hier over wat u zelf kunt doen om een gezond gebit te houden. Op deze pagina staat nog meer informatie.

Wat doet diabetes met de mond?

• U heeft meer risico op tandvleesontstekingen (gingivitis).
• De kans is groter dat deze tandvleesontstekingen samen gaan met verlies van kaakbot. Dit wordt ook wel parodontitis genoemd.
• Het risico op schimmelinfecties in de mond is hoger.
• Mensen met suikerziekte hebben vaker een droge mond.
• De kans op gaatjes is groter.

Hoe voorkomt u mondproblemen bij suikerziekte?

• Zorg dat u een goede bloedsuikerspiegel heeft.
• Een goede mondhygiëne is ontzettend belangrijk. Vraag uw tandarts of mondhygiënist om advies.
• Poets tweemaal per dag uw tanden twee minuten met fluoridetandpasta.
• Gebruik een zachte tandenborstel.
• Reinig daarnaast dagelijks de ruimten tussen uw tanden en kiezen met ragers, flossdraad of tandenstokers.
• Beperk het aantal eet- en drinkmomenten tot maximaal zeven per dag.
• Stop met roken.
• Bezoek uw tandarts of mondhygiënist tweemaal per jaar. Meld aan hen dat u diabetes hebt.

Kunstgebit en diabetes

Voor mensen met suikerziekte die een kunstgebit of ander soort prothese dragen, gelden dezelfde adviezen. Bij diabetespatiënten met een kunstgebit komen infecties onder de prothese vaak voor. Ga daarom twee keer per jaar naar de tandarts of mondhygiënist.